Apropiindu-ma de prima revizie am cautat care ar fi cel mai bun ulei pentru masina, si asemenea unui obsedat nu m-am multumit pana nu am gasit explicatii si detalii pentru fiecare din aspectele si certificarile unui ulei, timp de saptamani, ulterior uitand cauza pentru care m-am apucat de documentat :)
Astea sunt concluziile la care am ajuns, poate mai putem aduna
pareri...
Poate cea mai des intalnita intrebare cand e vorba de revizii si
uleiuri - De ce in Germania revizia se face la 2 ani, iar la noi la 1 an? Eu
cred ca se face din cauza cantitatii mari de sulf care inca se gaseste la noi
in combustibili; asa cum cifrele octanice sunt departe de adevar la mai toate
benzinele, asa si cantitatile de sulf reale din combustibili sunt deasupra
normelor la noi in tara. Ce e rau in asta? Sulful din combustibili duce la
formarea acidului sulfuric, acid sulfuric care erodeaza metalul motorului,
si este neutralizat in mare parte de KOH(hidroxid de potasiu) aflat in
uleiurile de motor - cantitatea lui in ulei ca aditiv se masoara in TBN
(mgKOH/g), deci in principiu cu cat este mai mare cu atat mai bine, dar UE
impreuna cu eco-prietenii nu sunt de aceeasi opinie...
Problema consta in faptul ca datorita normelor stricte de
emisii, aditivii din uleiurile API SM(cum sunt si cele cu standardul VW
504/507) sunt in cantitati incomparabile mai mici decat uleiurile de standard
mai vechi(API SL spre exemplu...).
Daca intr-un ulei API SL (VW 502/505 spre ex.), TBN-ul trece de
10 in multe cazuri, la uleiurile API SM, TBN-ul trece de 6 in putine cazuri. La
fel si cu ceilalti aditivi... zinc, fosfor, molybden etc... la uleiurile de
aprobare noua nu au voie sa treaca de de 600ppm(parti per milion). In momentul
in care TBN-ul coboara la 1-2, uleiul trebuie schimbat imediat, altfel protectia
impotriva uzurii cauzate de acidul sulfuric va fi minima. De la sine inteles ca
un ulei cu TBN peste 10 protejeaza mai bine ca un ulei cu TBN 5 sau 6.
Asemenea se poate spune in parte si despre aditivii de uzura
mecanica... zinc, fosfor sau molybden - una e ca uleiul sa aiba peste 1000ppm
si alta e sa fi limitat la sub 600ppm.
Sper ca nu ma insel, insa motoarele diesel VAG de generatie
noua(euro 5) sunt obligate sa foloseasca ulei cu standard VW 507, altfel tocmai
acei aditivi care ajuta la protejarea impotriva uzurii, vor distruge filtrul de
particule pe termen lung.
La benzinarele noi, cum e cazul meu, inca mai putem alege sa
folosim ulei de standard mai vechi API SL (VW 502) cu revizia la un an.
Un lucru benefic pe care vad ca VW inca il pastreaza la uleiurile
aprobate de ei, e ca norma HTHS(high temperature high shear) sa fie mai mare de
3.5 mPas - pe scurt, VW prefera un ulei care protejeaza motorul mai bine, in
schimbul unui ulei care ajuta motorul sa consume ceva mai putin combustibil,
insa cu o protectie mai mica la temperaturi mari(paradoxal o optiune aleasa in
special de constructorii non-germani). Se pare ca un ulei cu HTHS >3.5 mPas
e recomandat in special pentru viata turbinei, iar Ford spre ex. stiu sigur ca
recomanda ulei <3.5 mPas.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu