2021-02-12

ulei 2T pentru motoarele diesel

 O sa incep cu 'pacatele' biodiesel-ului :

- poate infunda filtrul de motorina in timp
- nu mai asigura punctul de aprindere la temperaturi de peste -10 grade Celsius (motorina are deci nevoie de o temperatura mai mare in cilindri pentru a ajunge la momentul de explozie)
- colmateaza supapele, ventilele, injectoarele
- fiind coroziv, poate afecta furtunele in timp daca motorul nu e prevazut pentru a lucra cu biodiesel
- biodieselul este higroscopic si deci are un continut de apa mai ridicat decat motorina
- arde cu depuneri pentru ca arderea in camerele de combustie nu se realizeaza in totalitate
- la contactul cu uleiul de motor biodieselul scade mai mult calitatile acestuia decat motorina
- consumul de combustibil e putin mai ridicat la biodiesel decat la motorina
Adaugati la cele de mai sus faptul ca biodiesel-ul de la noi e 'romanesc' si deci de proasta calitate iar in amestec cu motorina romaneasca (care este si ea de calitate indoielnica) iata cu ce 'zeama' trebuie sa lucreze sistemul de injectie prezent pe masinile noastre cu motor diesel.
Acum, din proprie experienta - dupa ce am folosit o perioada de timp ulei 2T semisintetic in amestec cu motorina pot sa afirm ca :
- motorul este mai putin zgomotos, incepand cu prima cheie de dimineata.
- s-au redus trepidatiile bordului si a volanului
- motorul se tureaza mai repede si mai liniar
- la drumuri inafara, pe pante motorul functioneaza ceva mai rece (1-2 grade C)
- motorul scoate mai putin fum la o accelerare 'in forja' sau la liber (ajuta la trecerea testului de noxe)
- scade putin consumul de carburant (uleiul 2T creste cifra cetanica a motorinei si scade usor consumul, cu aproximativ 2% in oras si 3-5% inafara)
- sistemul de injectie lucreaza in parametrii ganditi de fabricantul pompei de injectie si al injectoarelor (motorina se amesteca cu uleiul 2T semisintetic care are in compozitie sulf si face o emulsie care unge pompa si injectoarele, aceasta ajunge si in procesul de ardere si curata calamina de pe supape, din capul injectoarelor, din capul pistoanelor deasupra segmentilor de compresie, ramane in injectoare cand motorul este oprit impiedicand formarea ruginei in cazul in care motorina contine apa (cam des in Romania), chiar si palele de foc ale turbinei au mai putine depuneri si sunt mai putin afumate).
De ce Ulei 2T semisintetic (JASO-FC) ?
- uleiul 2T semisintetic (in proportia corecta) arde complet in amestec cu motorina, fara cenusa sau alte depuneri.
- creste cifra cetanica a motorinei - deci ne ajuta la pornirile la rece iarna, dar si la economia de carburant (2-5%)
- pe termen lung se curata si se conserva sistemul de injectie care va functiona in parametrii ganditi de fabricant (stati linistiti si aveti 'peace of mind' in ceea ce priveste lubrefierea sistemului de injectie, eu imi iubesc masina si pentru mine chiar conteaza acest aspect).
Cum ramane cu aditivii de motorina ?
- aditivii de motorina gen Metabond Megasel se folosesc pentru exact acelasi rezultat : imbunatatesc ungerea motorinei, maresc cifra cetanica a motorinei, asigura o pornire mai usoara iarna, etc. Personal am observat ca cu acest aditiv trage un pic mai bine decat cu Ulei 2T, dar pe viitor ma astept ca dupa curatarea sistemului de injectie de calamina acumulata sa nu mai fie nicio diferenta. Deci cine foloseste aditivii nu e nevoie sa foloseasca si Ulei 2T, acestea sunt complementare si difera doar pretul. Un litru de ulei 2T semisintetic Liqui Molly (Artikel no. 1052) este 25lei, ajunge pentru 5 plinuri de 60l motorina si acest tip particular de ulei reprezinta la momentul actual cel mai bun raport pret/calitate

Inchei aici cu cateva sfaturi :
- daca sistemul de injectie functioneaza deficitar - nu va asteptati ca folosind ulei 2T semisintetic in amestec cu motorina acesta sa rezolve probleme privind uzura fizica a reperelor pompei de injectie sau a injectoarelor
- este de preferat sa folositi acest 'tratament' daca motorul functioneaza corect si nu aveti probleme cu sistemul de injectie
- pentru motorizarile diesel non-EURO, EURO2, EURO3 se recomanda un amestec de 1l ulei 2T la 300l motorina (1:300) (JASO-FB mineral sau JASO-FC semisintetic).
- pentru motoarele EURO4 si EURO5 (cu DPF) se recomanda un amestec de 1:400 (obligatoriu JASO-FC semisintetic). Pentru motorizarile cu DPF s-a observat un efect benefic prin dublarea numarului de km la care se face regenerarea automata in urma amestecului motorinei cu ulei 2T semisintetic, dar nu pe Romania ci in tari ca Germania sau Austria unde motorina este de calitate. Daca folositi ulei 2T semisintetic in amestec cu motorina din Romania si regenerarile DPF devin mai dese (adica la mai putini km parcursi decat media de km la care regenerarile aveau loc inainte) va trebui sa renuntati la acest tratament pentru a nu uza DPF-ul prematur. Deasemenea pentru cei ce folosesc ulei de motor cu norma C3, trebuie spus aici ca datorita faptului ca o cantitate infima de motorina ajunge invariabil in ulei este posibil sa trebuiasca sa schimbati uleiul de motor mai repede, probabil la maxim 10,000km (pentru ca motorina care este EURO5 la pompa deci are doar foarte putin sulf in ea si primeste mai mult sulf in urma amestecului cu uleiul 2T in rezervor, se stie ca uleiurile cu norma C3 sunt mai putin rezistente la contaminare decat cele fara aceasta norma, deci este posibil sa se contamineze uleiul motor ceva mai repede).
- pentru cei care vor sa incerce acest tratament de lunga durata, va doresc mult success.
- pentru cei cu motoare EURO 4 si EURO 5 care considera ca motorul merge bine si nu au nevoie de acest tratament, probabil veti folosi ulei 2T semisintetic in amestec cu motorina dupa momentul in care ati avut probleme cu injectoarele si le-ati reconditionat/inlocuit, desigur daca doriti ca pe viitor sa nu mai aveti astfel de probleme.
Si o ultima recomandare : nu uitati sa drenati periodic apa acumulata in filtrul de motorina (ex. la fiecare 5.000km), aceasta generand in timp probleme mari daca ajunge in pompa de injectie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu