2018-09-13

orbu - izolarea

1. Nu iti trebuie milioane in Romania sa te izolezi. Vorbim asa ca de la om care practica izolatul cu intermitenta, ca vezi mai jos de ce.
Iti trebuie un minim de ~50k EUR bani de startup ( cumparat si infiintat gospodarie, daca nu ai ceva la baza) , hai 60 sa ai si de-o gioarsa de masina, si 1000 de euro pe familie sunt bani suficienti sa poti duce o viata OK in Romania. Am zis izolat, deci nu in Bucuresti. Si am zis OK, nu viata buna, huzur. Cu banii astia sugi pula oriunde in occident. Iti iei tu ceva jeg cu 50k, dar cam sugi pula pe urma cu 1000 de euro de familie.
Nu-ti trebuie milioane si ce mai spui.
Dar.
1. Daca traiesti izolat e bine sa nu ai copii, sau sa fie deja mari, altfel, treaba ta, dar le cam futi startul un pic.
Daca te imbolnavesti e un pic mai naspa, ca mia aia pe luna o s-o cam dai pe spagi si ce mai e ( da, cu asigurare de sanatate si tot ce platesti ) si-o sa cam stai la regim . In rest, vara asta a fost una din cele mai linistite si placute pe care le-am avut. Nu as fi putut avea asta nici cu 500k sau un milion in alta tara, in alta parte, ca nu in alta parte voiam sa fiu. Da-i temporar.
2. Nu prea te poti izola la oras. Nu ai cum. Eu nu cunosc ( posibil sa fie, dati-mi idei) orasele mici, cochete, de oameni izolati si gospodari, in Romania. Ca nu prea mai sunt oamenii aia pe aici. Iar pe alea mari le cam stim toti cum sunt. Oamenii sunt cacanari peste tot, dar la oras sunt prea aproape unii de altii, iar densitatea e o problema. Iar daca te izolezi la tara – e ca la tara si iti asumi. Gen ai grija ce-ti doresti.
Uite, mie-mi place izolarea si chiar am mijloacele materiale s-o practic. Dar am copii si se intampla sa-i cam iubesc, macar 66% din timp. Si nu e in folosul lor.
Ce spuneti voi e ca vreti un fel de filtrare. Adica sa pui deoparte toate chestiile care fac Romania asa cum e si sa traiesti intr-un fel de Germania. Si sa faci asta cu bani. In primul rand ca e contra naturii. Normal ca te costa milioane sa faci asta, ca de aia nici nu gasesti modelul aici, printre altele. Valorile acestei tari sunt ( erau) ieftin si prost. Atata ca nu prea mai e ieftin.
Tot ce mai e valoros in tara asta, si n-o spun ironic, sunt taxele relativ mici, adica pentru orice alta categorie decat angajatii. Pentru ca, dupa cum scrie in articol, tara are o strategie foarte proasta. Hai sa ii strangem de coaie pe angajati, adica aia care muncesc, ca ce-ar putea sa se intample ?
Pentru ca inteleg contextul si ce se poate face realist pe aici. Nu poti darama maine toate blocurile comuniste sa asterni ceva mai bun in loc. Degeaba plantezi printre ele case de lux, nu valoreaza mare lucru nici economic si nici social. Degeaba faci cartiere de case in porumbi, ca fac altii cartier de blocuri langa tine, pentru ca bani si asa e cand e ieftin si taxe si stilul de aici. Si oameni saraci. Ca daca tre’ sa dai bani multi nu mai e ieftin si daca nu mai e ieftin, parca ai si pretentii nu? Vezi preturile la case din articol, ca ma uitam aseara de amuzament la 2 lucruri: 1 pretul la case in Bucuresti si pe la margini si pretul la terenuri. Si pur si simplu nu-i bine nicicum si nu-i vorba de preturi cat de ce se vinde de preturile alea. Nu mai dau eu alte exemple.
Cu siguranta nu poti astupa suficient de repede toate gaurile din infrastructura, iar in contextul actual nu prea mai e de oferit nimic, decat taxe mici, cat s-o mai putea si cu alea.
Pentru aia care pot si vor sa traiasca izolati, Romania e o idee buna inca. Stat minimalist, alea. Ca nu a mers pentru emigrantii care au vrut sa-si faca inapoi o viata in Romania tine de mai multe motive. Unul ca descopera ca izolarea nu e neaparat asa placuta, 2 vezi ce zice Deria. Eu am zis ca iti ajung 50-60k, dar nu te-apuci de vila cat casa poporului.
Romanii nu prea stau bine la capitolul planuri. Nici eu nu-s vreun epic. Pot sa indic macar vreo 3-4 puncte din viata in care am gresit strategia si puteam obtine rezultate semnificativ mai bune. Cei mai multi nici nu-si vad greselile. Cei care au inceput sa-si construiasca case aici au facut fix ca Indienii si Pakistanezii ( m-am documentat, nu vorbesc din punga ) si au inceput chestii de proportii epice, ori am palat, ori ce pula mea?
Sau oricum peste buget. Care acum, majoritatea zac neterminate. Parte din motivele expuse de Manowar in articol, parte ca du-te in pula mea daca vrei sa construiesti o casa de 200mp+ ( sunt la mine in comuna unele de 400+, dar am vazut si mai mari in alte comune) iar tu esti un muncitor care face, in afara 2000 pe luna cu overtime. Cei care si-au vazut lungul nasului au cam reusit sa termine, iar unii se descurca in schema asta.
Altii au inteles poate ca izolarea nu e ceea ce vor. Ca, ok, erau ei izolati prin tarile unde munceau, in vreun satuc. Dar in satucul ala aveau si un restaurant decent, un market decent, o scoala cat de cat, un supermarket mai acatarii si alti prieteni cu care au venit acolo – care i-au adus, sau pe care i-au adus, cu preocupari similare. Inapoi in satul lor au pula. Ca toti aia cu care aveau interese comune, de munca, de baut, de futut sunt deja cu ei acolo. In satele alea sunt franturi de familii si-n rest nimeni cu care sa aiba de impartit ceva sau macar aceeasi viziune.
Si n-o spun elitist, politic, sau teoretic, ci la nivel micro asa – gen, uite, ba, m-am intors in tara, imi fac eu casa, dar e ceva aici care nu-mi place : “vecine, hai sa punem mana sa…” – “du-te, ba, in pula mea in Italia ta inapoi, ai venit inapoi cu talente?” Gen.
Spre deosebire de Manowar, eu cred ca lucrurile se vor aseza. Un pic dureros pentru unii, dar se vor aseza. Mai trebuie, insa, sa paraseasca tara inca cam o treime pana la jumatate din cati sunt acum . Am mai zis si sustin in continuare. Tara asta nu are infrastructura si posibilitati pentru oamenii care-s in ea. Singurele lucruri in abundenta pe-aici sunt apartamentele, blocurile si cocioabele. Atat.
Stiu ca vi se pare altfel, ca vedeti tari mai mici cu densitate mai mare, dar nu se aplica. Alea nu-s tari de saraci. E ca un harddisk fragmentat, care are nevoie de un defrag. Va mai dura minim 20 de ani de-acu’, probabil, pana cand se mai aseaza populatia, proprietatile. Cine-o mai fi pe-aici si cui ii va apartine locul asta atunci, om mai vedea.
Nu ai cum sa dai inainte intr-o densitate mare de saraci care tot ce fac e sa se uite in stanga si in dreapta de unde mai ciup o bucata de cascaval pentru ziua de maine = coruptie, combinatorica romaneasca si stilul asta de viata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu